Буквально нещодавно у ЗМІ писали про те, що Україна скасує мораторій на експорт лісу-кругляка в Євросоюз в обмін на €600 млн. Такий висновок випливає зі спільної заяви, яку на саміті Україна-ЄС підписали президент Володимир Зеленський, президент Європейської ради Шарль Мішель та президент Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн.
Як ви знаєте, перший транш на 600 млн євро ми отримали в грудні 2020 року. Другий транш було прив'язано до низки вимог, зокрема, успішну співпрацю з МВФ, судову реформу і мораторій на експорт лісу.
І от не минуло й тижня від прийняття в першому читанні законопроекту про ринок деревини (№ 4197-д), як 22 листопада Міжнародний валютний фонд повідомив, що надає Україні кредит у розмірі 700 млн доларів. Президент України Володимир Зеленський вже привітав рішення МВФ та зазначив, що кошти спрямують на боротьбу з наслідками COVID-19 та фінстабільність.
Тобто, одна з умов Євросоюзу виконана – співпраця з МВФ налагоджена. Залишилася судова реформа і зняття мораторію на експорт українського лісу. Якщо реформа суду може затягнутися надовго, то зі знаттям мораторію наші урядовці і народні депутати дуже поспішають.
Чи не здається дивним, що МВФ дав Україні кредит одразу після прийняття у першому читанні законопроекту «Про ринок деревини»?
А нічого дивного немає, адже у законопроекті міститься пункт 8 прикінцевих положень, яким повністю скасовується Закон про мораторій на експорт лісу-кругляку!
Варто нагадати, що коли 18 листопада у Верховній Раді приймали законопроект про ринок деревини, то від депутатів та Держлісагентства звучали запевняння (хоча й не однозначні), що мораторій скасовувати не будуть.
Не так сталося, як було обіцяно: українцям хочуть «замилити» очі на догоду ЄС?
У своєму висновку Комітет ВРУ з питань економічного розвитку дійсно пропонує виключити із законопроекту про ринок деревини пункт 8 Розділу VІІІ ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ, а саме: "Визнати таким, що втратив чинність, Закон України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" (Відомості Верховної Ради України, 2006 р., № 2-3, ст. 34 із наступними змінами)."
Звичайно, всі розуміли, що таке неприховане та пряме скасування Закону, в якому прописаний мораторій на експорт лісу, пов’язане з отриманням кредиту від МВФ та Євросоюзу. І тому, напевне, вирішили не злити українців та «задобрити» нас пафосними гаслами, що мораторій скасовувати не будуть.
Проте, якщо аналізувати повністю весь текст законопроекту, який прийняли у першому читанні, то виявляється, що виключити цей пункт зовсім недостатньо для збереження мораторію на експорт лісу-кругляку.
І от, що ми можемо прочитати в іншому розділі проекту закону 4197-д, який має гарну назву «ГАРАНТІЇ СТАЛОСТІ МІЖНАРОДНОГО ОБІГУ НЕОБРОБЛЕНОЇ ДЕРЕВИНИ». Стаття 26 цього розділу передбачає, зокрема, лише заборону вивезення за межі митної території України деревини порід дерев, занесених до Червоної книги України. І все! Тобто, виходить, що дерева, які не занесені до ЧК, можна буде експортувати. Це суперечить чинному закону про мораторій.
Читаємо далі статтю 29 проекту закону про ринок деревини. В ній передбачено, що реалізація за межі митної території України лісоматеріалів необроблених (простими словами «кругляка») в митному режимі експорту суб’єктами господарювання допускається за наявності сертифіката про походження лісоматеріалів… Чи не означає це, що кругляк будуть продавати за кордон в обхід заборони експорту лісу? Дуже на це схоже.
Підтвердженням цього припущення є й наступна норма цієї ж статті про те, що випуск у митний режим експорту лісоматеріалів необроблених з деревини здійснюється митними органами використанням механізму "єдиного вікна" відповідно до Митного кодексу України та здійснюється на підставі сертифікатів про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини, отриманих від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства… Це вже виписаний алгоритм дій для експорту лісу-кругляка за кордон!
До того ж, залишається ще не зрозумілим поняття «окремі вироби з деревини». Хто визначатиме список цих окремих виробів? Чи не почнуться лобістські перемовини з чиновниками про те, які вироби потрібно дозволити експортувати?
Невже Україна віддасть свій природній ресурс за $700 млн від МВФ та €600 млн від ЄС? Ці питання залишаються відкритим. Здається хтось нас просто хоче «злити».
Мінфін не підтримав законопроект про ринок дерени. Чекає на кредити?
«Масла у вогнище» підливає і Міністерство фінансів України. А можливо, чекає, щоб мораторій на експорт лісу зняли для отримання кредитів.
На сайті Верховної Ради є висновок Комітету з питань бюджету, в якому чітко прописана позиція Мінфіну: законопроект 4197-д не підтримується.
Мінфін говорить, що реалізація положень законопроекту потребуватиме збільшення видатків з державного бюджету на створення та функціонування так званого Лісового порталу і електронної торгової системи, проте необхідних фінансово-економічних обґрунтувань, розрахунків та пропозицій щодо джерел покриття таких видатків до законопроекту не надано.
І одразу ж пишуть про те, що прийняття закону матиме вплив на дохідну частину державного бюджету у зв’язку із зняттям заборони на експорт лісоматеріалів необроблених. І, мабуть, йдеться про позитивний вплив. Правда, дивлячись для кого. Для українців явно негативний.
Проте, як знову ж таки написано у висновку, вартісну величину впливу на показники бюджетів визначити неможливо, оскільки розробником не надано фінансово-економічних розрахунків.
Можливо, розробники ще рахують гроші, які прийдуть після зняття мораторію та отримання кредитів?