Вперше, аудіокниги були випущені в 1932 році американським фондом задля допомоги сліпим та слабозорим людям. Тоді аудіокниги існували в формі декількох 15-хвилинних записів. З часом, індустрія еволюціонувала, прийнявши нові режими прослуховування: від касетних записів та компакт-дисків з портативними медіа плеєрами на початку 2000-х років до смартфонів, що стали популярними в нинішню епоху. Крім того, поширення інтернету в останні роки, сприяло залученню уваги широкої аудиторії. Однак, зараз, відсутність плавного переходу від стрічкових матеріалів до інтелектуальних пристроїв може уповільнити зростання ринку. Крім того, відсутність універсальних інструментів сумісності між персональними цифровими помічниками й платформами аудіокниг може стати проблемою для цієї галузі.
Наприклад, книги, видані Audible Inc., дочірньою компанією Amazon Inc. в Великобританії, доступні тільки за допомогою розумного динаміка Echo. Така відсутність можливостей трансляції та обмеження з боку розробників підключених розваг, перешкоджають зростанню ринку. Крім того, голос і вимова оповідача є одними з найважливіших факторів, що впливають на зростання ринку. У той час, як професійне озвучування підвищує попит на записи, погане — з неправильним диханням і контролем висоти тону, неефективна характеристика і неправильна артикуляція можуть привести до втрати інтересу слухачів.
Сьогодні, на ринку, присутні аудіокниги, що були записані самим автором, або найнятими видавцями професійними дикторами, які читають авторські тексти. Видавці, піклуючись про якість продукту, приділяють велику увагу вибору оповідачів, з правильною вимовою та поставленим голосом, а також, залучають звукорежисерів, які створюють спеціальні ефекти та музичне супроводження.
Пандемія — стимул для розвитку
У зв'язку з пандемією COVID-19, більшість країн світу ввели суворі обмеження і ізоляцію населення в домашніх умовах. Відповідно до карантинних умов, фізичні бібліотеки та книгарні тимчасово закрилися. Через це, студенти і читачі "відправилися" в Інтернет на пошук цифрових альтернатив. В свою чергу, аудіопродукт почав мати попит ніж електронні книги.
Під час цієї пандемії, учасники ринку, з метою привернення уваги користувачів, почали пропонувати їм безліч нових продуктів. Наприклад, Audible, Inc. запустила онлайн-колекцію записаних на плівку книг з безкоштовними віршами, байками, романами і освітніми матеріалами на своїх веб-сайтах без попередньої вимоги реєстрації, персоніфікації та входу в систему.
Прогнози за жанрами аудіокнижок
Експерти прогнозують, що найбільше зростання з середньорічним темпом зростання понад 25% протягом прогнозованого періоду, очікується в сегменті документальної літератури. Це пояснюється тим, що зростає популярність освітніх матеріалів, які батьки пропонують для прослуховування своїм дітям, задля відволікання їх уваги від екранів моніторів. Цей сегмент розділений на художні та науково-популярні жанри.
Жанр фікшн, що містить детективи, фентезі та кримінальні трилери, у 2020 займав вищу частку прибутку- 65,6% від загального ринку і збереже своє домінуюче положення протягом прогнозованого періоду. В категорії художньої літератури, найбільш популярними жанрами серед цільової аудиторії стали наука і містерія. Найбільш затребувані форми науково-популярних аудіокниг — це історія, біографії та матеріали для саморозвитку.
Розмір має значення
Середня довжина аудіокниги — один з найважливіших факторів, що визначають її популярність. Приблизна тривалість стандартної аудіоколекції коливається від 7 до 9 годин і залежить від жанру. У той час як наукова фантастика та фентезі більш тривалі, комедії та гумор зазвичай коротші. Звичайні аудіослухачі прагнуть до контенту з меншою тривалістю, що ускладнює його продаж ключовим учасникам. Щоб уникнути цього, відомі компанії випускають набори аудіокниг в кількості від 5 до 6 випусків, щоб зацікавити своїх читачів.
Згідно зі статистичними даними, у 2020 році на дорослу аудиторію припадала найвища частка прибутку— понад 80%, і вона була оцінена більш ніж у 2 мільярди доларів США.
Очікується, що різні атрибути аудіокниг, такі як стимуляція мозку і розслаблення під час напружених графіків, або при одночасному виконанні декількох завдань, будуть значною мірою сприяти зростанню попиту. Дитячий сегмент аудіокнижок розрахований на цільових слухачів віком до 12 років. Відповідно дорослий — відноситься до користувачів старше 12 років.
Перспективи
Ринок книжок для дорослих вважається доволі універсальним, оскільки користувачі здатні слухати контент, одночасно виконуючи кілька завдань вдома, або за кермом, використовуючи свої автомобільні аудіосистеми, або в громадському транспорті під час поїздок на роботу. Згідно з опитуванням, проведеним Асоціацією видавців аудіокнижок (APA), приблизно 60% слухачів використовують ці книги, відпочиваючи вдома. Очікується, що у зв'язку з універсальністю аудіокниг, доросла аудиторія буде підписуватися у великих масштабах і, таким чином, сприяти збереженню їх домінуючого положення на ринку протягом прогнозованого періоду.
Водночас очікується, що дитячий сегмент буде рости найшвидшими темпами в прогнозований період. В останні роки, онлайн продукція що цікавить дітей представлена освітніми та розважальними жанрами. Очікується, що численні переваги аудіокниг для дітей, включаючи поліпшену візуалізацію, потужний словниковий запас, поліпшену структуру оповіді й багато інших навичок, пов'язаних з імпровізацією розуміння прочитаного, здатні забезпечити розвитку продукту.
Зчитувальні пристрої для аудіокнижок
Смартфони стали найкращим пристроєм для прослуховування записаного матеріалу, на який у 2020 році припало 43,9% прибутку, отриманого від загального ринку. Можливість доступу до записаних версій книжок при виконанні паралельних завдань і простота завантаження наборів аудіосистеми є ключовими факторами, які
створюють конкуренцію для пристроїв. Залежно від пристрою, ринок розподіляється на смартфони, ноутбуки, планшети, персональні цифрові помічники та інші. Персональні цифрові помічники (інтелектуальні колонки) вважаються найбільш підходящим пристроєм для прослуховування контенту аудіокнижок протягом прогнозованого періоду. Очікується, що у найближчі 6 років в цьому сегменті буде спостерігатися найшвидше зростання.
Інший сегмент включає компакт-диски, портативні MP3-плеєри та динаміки з підключенням по Bluetooth. У той час, як смартфони та планшети є найбільш переважними пристроями для прослуховування, інші пристрої використовуються людьми, які ще не оснащені інтелектуальними технологіями, або безперебійним доступом в Інтернет. Крім того, публічні бібліотеки воліють до компакт-дисків, оскільки вони надають своїм членам унікальну колекцію звукового контенту - аудіокнижок.
Статистика каналів збуту
У 2020 році на сегмент разового завантаження припадала найвища частка доходу — близько 55%. Ентузіасти читання аудіотворів усе ще вважають за краще одразу купувати одну високоякісну аудіокнигу. Водночас компанії програми знижок та пропонують користувачам спеціальні цінові пакети з метою залучення до придбання аудіоконтенту. Наприклад, Google, Inc. продає деякі аудіокниги безпосередньо зі знижкою від 30% до 50% з додатковою функцією — Сімейної бібліотеки для підключення членів родин до пакету.
Але, згідно з прогнозами, канал поширення на основі передплати буде розширюватися з максимальним середньорічним темпом зростання 25,6% з 2021 по 2027 рік у зв'язку з появою моделей потокової передачі книг за запитом (SBOD). Споживачі поступово почали віддавати перевагу придбанню пакетів підписки, оскільки підписки надають доступ до широкого спектру найменувань. Крім того, якісна підписка в середньому коштує 10 до 15 доларів США в місяць. При тому, що середня вартість прямої покупки записаних книг становить від 20 до 30 доларів США.
Врешті, залежно від каналу поширення, ринок аудіокнижок розподіляється на разове завантаження і модель на основі передплати. З урахуванням зростаючого попиту на моделі підписки, провідні компанії переходять від прямих продажів до надання доступу до необмеженої кількості аудіокниг за конкурентними цінами.
Ключові гравці ринку також надають моделі споживання як з обмеженим, так і з необмеженим обсягом підписки. Наприклад, Playster надає доступ до більш ніж 100 тисячам записаного контенту з щомісячною абонентською платою в розмірі 14,95 доларів США.
Розподіл ринку по гравцях
Найбільший у світі сегмент світового ринку аудіокниг, як і раніше, знаходиться в США. Вже у 2021 році він може скласти близько $ 3,5 млрд і в найближчі кілька років буде збільшуватися на 20-25% в рік. На другому місці — Китай. Тут прибуток від продажу аудіокниг у 2020 році, імовірно, досягне $ 1 млрд. При цьому світовий ринок оцінюється в $ 3,5 млрд. Далі ідуть Німеччина, Велика Британія та Франція, обсяги виробництва аудіокнижок яких складаюсь до 30% від світового ринку. В Україні від загальної кількості виданих книжок, аудіотвори мають не більше 3%. Два з яких це класика, казки — твори, що не потребують захисту авторського права.
Світові тенденції, що могли стимулювати розвиток сегменту в нашій країні, гальмує відсутність практики захисту авторського права та піратство відповідно. Загалом, прогнози, поки що не втішні. Присутність аудіокниг забезпечується шляхом ініціативи приватних видавництв, які збирають кошти на випуск аудіокнижок на краудфандингових платформах та створюють бюджет за підтримки грантодавців — міжнародних та вітчизняних фондів, серед яких лідером фінансування є Український культурний фонд.