Такі фактори, як розвиток технологій, збільшення користувачів інтернету, підростаюче покоління Z, змушують змінюватися звичний нам рітейл. Магазини майбутнього це перш за все омніканальний простір, «напханий» такими останніми технологіями, як онлайн-примірочні, магазини без кас і консультантів, голосовий шопінг, роботизація простору.
Завдання магазинів майбутнього
Такого роду магазини останнім часом стали більш доступними, однак в цій бочці меду все одно і ложка дьогтю: часу і уваги покупця стає все менше. За словами директора Shop! Global Development Лео ван де Польдера, 80% покупців обходять тільки 20% магазину, при цьому тільки 4 з 10 осіб дійдуть до вашої категорії на полиці. Себастьян Цигал, комерційний директор Modern-Expo Group (Польща), відмітив чотири основні характеристики успішного магазину майбутнього, здатного задовольнити основні органи чуття та емоційні потреби покупця.
1. Емпіричні навички створення у покупця незабутнього досвіду, магазин майбутнього повинен надихати. Це може бути новий рівень обслуговування клієнтів, магазин в магазині, функції освітнього та творчого хаба.
2. Соціалізація позиціонування магазину як соціального центру, створення місця для зустрічей і спілкування ресторанів, барів.
3. Інноваційність взаємодія, онлайн-інтеграція та існування в автономному режимі. Це нові цифрові рішення, в тому числі магазини без прикасових зон, використання Fresh-боксів і т.д.
4. Персоналізація диференціація, заснована на вивірених продуктах. Фокус на свіжості, ексклюзивності, якості товару, а також використання персоналізації (наклейки з ім'ям і т.д.)
Управляти товарним потоком.
Крім реалізації глобальних трендів у візуальних образах і сучасної організації простору в магазинах, для успішного конкурування за покупця необхідно використовувати рішення в галузі управління товарним потоком і асортиментом. «Сьогодні рітейлу важливо вміти дуже швидко і об'єктивно реагувати на непередбачувані запити людей. Передбачити, що в голові у покупця, який у нього на даний момент настрій і на яку покупку він налаштований, не зможе сам він. А отже єдине рішення для постійного залучення покупця забезпечити свіжу продукцію і збалансовану різноманітність зазначив Олександр Соколенко з Apple Consulting.
Прибрати те, що не продається.
Поки на полиці йдуть запеклі бої виробників за місце, від 20 до 50% полки в залежності від типу рітейлу це товари, які дуже довго продаются або не продаються взагалі. Експерти рекомендують розглядати кожну категорію з урахуванням цінового сегменту в конкретній торговій точці та розділити товар на драйвер продажів «голову», драйвер різноманітності «тулуб» та драйвер запасу «хвіст». Розуміння успішних та неуспішних товарів дозволить вчасно виводити товари-аутсайдери та уважно, більш усвідомлено ставитись до новинок. Оскільки рішення про введення нового товару завжди інвестиційним, ймовірність його успіху і ризику не менше 30% на 70% відповідно.
У більшості магазинів на сьогодні, на жаль, досі не існує системної і регулярної процедури, яка дозволяла б вчасно усувати з полиці товар, що не користується попитом у конкретній локації, і тут же на його місце, для підтримки вибору в категорії, встановлювати новий. І це не мистецтво категорійних менеджерів, які часто знаходяться в полоні реклами новинок і одурманюючих маркетингових бюджетів від своїх постачальників. Це продумана і жорстка процедура, якої повинен дотримуватися сучасний рітейлер. Інакше дуже швидко полегшений, елегантний і ультрасучасний дизайн магазина буде обтяжений недбайливими викладками нікому не потрібного товару, за який виробник заплатив оренду. Більше того, натискання кнопки в IT-системі автоматично не прибирає товар з полиці, а запускає розпродаж за ціною, яка часто може виявитися нижчою від закупівельної, тобто без маржі.
Безумовно, магазин майбутнього покликаний спростити і зробити приємним процес покупок для покупця в очікуванні його вічного повернення, при цьому збільшивши чек для рітейлера. Основний тренд, за який сьогодні і в майбутньому готовий платити покупець, свіжість і наявність товару на полиці. А головним мірилом успіху рітейлера і єдиним KPI продажі та маржа з м2.