Нові сценарії клану Луценків по ліквідації НАБУ
Вчора генпрокурор Луценко в ефірі національного каналу анонсував акт політичної корупції та розправи над НАБУ руками своєї дружини – народного депутата й представника президента у Верховній Раді.
Луценко заявив, що слідом за Герасимовим та Бурбаком його дружина теж має намір внести в парламент законопроект "для зняття протиріч" в роботі НАБУ.
Ці "протиріччя" генпрокурор публічно озвучує від часу зриву СБУ-ГПУ спецоперації агентів Бюро у Міграційній службі.
Зводяться вони до наступного (спрощено):
"Агенти НАБУ стали агентами незаконно, а тому їх треба узаконити". Для цього, очевидно, будуть вноситися зміни в статтю про конкурсний відбір працівників НАБУ. Подібна риторика генпрокурора, не супроводжувана жодними доказами, лише грає на руку адвокатам фігурантів корупційних справ і дає можливість ставити під питання доказову базу проти їх підзахисних.
Законодавча зміна цієї статті покликана легітимізувати безпідставні заяви генпрокурора про те, що агенти НАБУ – поза законом. Символічно, що рятувати Луценка зголосилася ніхто інший, а його дружина.
"Агенти використовували контрабандну техніку для прослушки і це мають перевірити аудитори" – каже генпрокурор, чий підлеглий Сус встановив у себе в кабінеті відеореєстратор і приховано писав всіх відвідувачів.
Тут три вектори "покращення" закону про НАБУ (чи будь-якого іншого): змінами в процедури закупівлі Бюро; прямою забороною самостійно купувати спеціальні засоби негласного спостереження; або надання права аудиторам оцінювати законність негласних слідчих дій у незавершених (!) справах. Остання зміна уже пропонувалася проектом Герасимова-Бурбака N7362 і її дуже вигідно прийняти до обрання аудиторів. Бо для оцінки "негласки" аудитору треба отримувати доступ до держтаємниці, що надається тільки СБУ. Ніколи СБУ такий доступ не зробить іноземному громадянину (згадайте лише проблему зі спецперевіркою Богдана Витвіцького, який кандидував на посаду директора НАБУ). Після ухвалення цих змін ані Рада, ані Президент не будуть змушені делегувати в аудиторів рекомендованих їм відомих міжнародників, а обиратимуть між тими, кого "освятить" СБУ.
"НАБУ незаконно прослуховує телефони" – класика мочилова будь-якої спецслужби будь-якої країни. Генпрокурор каже, що дозвіл є на десяток абонентів, а НАБУ слухає сотню. Арифметика Луценка проста: він рахує вхідні та вихідні дзвінки! Звичайно, слідство не може передбачити кількість таких дзвінків, але піар-прокурор може сміливо це рахувати як порушення законодавства з боку Бюро!
Не дивно, що саме зараз НАБУ почали мочити прослушкою. По-преше, це нівелює доказову базу у справах бурштинових та інших друзів президента; по-друге, це – та вимога МФВ, яка в наступному році з "benchmark" стане "prior action", тобто, основною умовою отримання Україною чергової дози доларового траншу.
"Агенти НАБУ мають подавати е-декларації" – мріє генпрокурор і анонсує намір зобов'язати усіх агентів НАБУ подавати е-декларації в той час, як жоден СБУшник, навіть керівництво, не подали в НАЗК свої декларації, а відомості про статки численних військових прокурорів взагалі були приховані з Реєстру уже після подачі. Чи варто тут згадувати про "любов" НАЗК до НАБУ?...
На додачу до цього нікуди не зник ризик ухвалення законопроекту "анти-Ситник" N7362 Герасимова і Бурбака. Проект після гучного скандалу не відкликаний, а продовжує перебувати на розгляді парламенту, має позитивну рекомендацію комітету "в першому і в цілому", може бути включений до порядку денного останнього сесійного тижня та ухвалений іще до кінця року.
Цей сценарій доволі реалістичний, адже Порошенко та Ко обіцяли міжнародним партнерам утриматися від швидкого ухвалення законопроекту "анти-Ситник". Про відмову від цієї ідеї на перемовинах з дипломатами не йшлося.
Одразу після зникнення законопроекту із порядку денного Ради голова фракції БПП Артур Герасимов заявив, що не відступиться від ідеї "парламентського" (читай – "політичного") контролю за НАБУ та пропонує далі обговорювати своє "творіння".
Нагадаю, керівники фракцій НФ та БПП пропонували дати можливість звільняти директора НАБУ Президенту й Раді не за результатами незалежного аудиту, а за адміністративне правопорушення, пов'язане із корупцією або через висловлення недовіри.
Можливість звільняти директора НАБУ за результатами негативного аудиту політикани також розглядають. Для цього навіть прибрали голову Антикорупційного комітету, який заважав обрати зручного для НФ-БПП аудитора від Парламенту.
Щойно позбувшись Соболєва, перший заступник голови комітету Савчук від Народного Фронту запланував позачергове засідання на 14.10 у вівторок, 19 грудня. Очевидно, що єдиний сенс додаткового засідання – отримати рішення комітету з кандидатурою аудитора НАБУ, яку Рада проголосує у той же день, поки депутати не розлетілися по закордонних округах. Тоді вже і сам Президент призначить аудитора за своєю квотою, і трійка буде сформована теж до кінця року.
Законопроект N7362 не обійшов увагою і аудит НАБУ. Запропоновані зміни розширюють обсяг питань, які можуть бути предметом аудиту Бюро і додають до нього перевірку законності оперативно-розшукових заходів НАБУ, досудового розслідування, додержання прав і свобод осіб, тобто, фактично, наділяють аудиторів функціями прокурора або судді.
Ці зміни можуть вспливти у будь-якому проекті закону авторства дружини генпрокурора чи чорта лисого – не суть важливо. Важливо те, що налякані клептократи не відступилися від ідеї повної зачистки антикорупціонерів: у владі, в справжній опозиції до влади і серед активного громадьского середовища.
І єдине, що ми можемо протиставити цим атакам – вуличні барикади і мирний масовий протест.