Наступного сесійного тижня в Раді вспливе на поверхню коаліційний законопроект N6220 – "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань та підстав закриття кримінального провадження".
Це – чергова спроба правлячої "еліти" відправити НАБУ в нокаут.
Законопроект з легкістю подолав перше читання і тепер правоохоронний комітет Кожемякіна готує його до другого – останнього. З великою вірогідністю проект буде ухвалений Радою, бо покликаний остаточно встановити міцний генпрокурорський контроль за всіма справами детективів Антикорупційного бюро.
Ось в який спосіб.
Автори законопроекту пропонують дві прості речі:
1. заборонити правоохоронцям, в тому числі – НАБУ, розслідувати кримінальні справи, якщо розслідування за тими ж обставинами було відкрито і закрито іншим правоохоронним органом
2. зобов'язати правоохоронців, в тому числі – НАБУ, закривати справу, якщо вона вже раніше була закрита за цими ж фатами.
Для бізнесу, який постійно кошмарять правоохоронці за надуманими приводами, ці норми можуть виглядати позитивними. Чому це не так – пояснимо далі.
У першу чергу проект N6220 рятує не підприємців, а дупи "елітних" корупціонерів та їх прокурорських друзів. Так, ГПУ чи СБУ достатньо буделише відкрити кримінальну справу щодо корупційних дій і швиденько закрити її після формального розслідування. І тоді НАБУ не матиме права розслідувати ті самі обставини та/або муситиме закрити своє власне провадження.
Частково ця схема вже відпрацьована прокурорськими на практиці. Наприклад, у справі Гречківського, коли ГПУ почало розслідувати хабарництво (підслідність НАБУ) як шахрайство (підслідність ГПУ) і цим перешкодило детективам розслідувати хабар як хабар. Якщо норми проекту N6220 будуть ухвалені, детективи будуть позбавлені права самостійно розслідувати цей злочин.
Інший приклад – кримінальне провадження щодо сорокамільйонного доларового платежу нардепа Котвіцького. Після гучного публічного розголосу однопартієць Котвіцького – Микола Княжицький – написав заяву про злочин до прокуратури Києва щодо цього факту. "Сумлінний" прокурор провів деякі формальні дії з імітації розслідування справи, після чого успішно її закрив. Це легалізували судовим рішенням: Княжицький оскаржив постанову прокурора про закриття справи і суд йому відмовив. Нові норми з проекту N6220 змусять детективів закрити своє провадження, адже паралельно ця оборудка розслідується і НАБу.
Отже, законопроект створений саме для того, щоб приборкати незалежне та самостійне Бюро й убезпечити високопосадових корупціонерів від кримінального переслідування незалежним антикорупційним органом. Іншої мети у нього не має. Політики довго шукали, як скасувати виключне право НАБУ розслідувати корупційні злочини топ-посадовців, запроваджене при його створенні як умова отримання грошей МВФ та безвізового режиму з ЄС.
Минулого року в парламенті було зареєстровано щонайменше 4 законопроекти, які мали дати прокуратурі можливості обходити такі незручні для корупціонерів вимоги щодо виключної підслідності корупційних злочинів НАБУ. Кожен із цих законопроектів отримав негативні відгуки з боку міжнародних партнерів та громадськості.
Законопроектом N6220 політики нарешті знайшли більш витончений спосіб знищити підслідність НАБУ без корегування норм кримінального процесуального кодексу про підслідність, адже за цими нормами все ще пильно стежать і МВФ, і ЄС. Подейкують, що цей проект – особиста ініціатива гаранта.
Як уже зазначалося, законопроект геть не захищає бізнес. Так може здаватися на перший погляд, адже N6220 забороняє вносити в ЄРДР провадження за обставинами, за якими попередньо були закриті справи. Одначе рішення про відкриття справи ухвалює прокурор, СБУшник чи мент на власний розсуд. Він сам вирішує, "помітити" існування раніше закритої справи чи ні; вважати обставини раніше закритої справи "тотожними" новим обставинам чи ні. ЄРДР не передбачає і не може передбачати пошуку "за обставинами", а отже, дає цілком легітимну можливість не виконати пропоновану законопроектом норму, а навпаки – зловживати нею.
Так само і з закриттям справи. Як і зараз, це вирішує прокурор або суд, і норми N6220 ніяк не змінюють це в кращій бік.
У підсумку, бізнес і далі страждадитеме від наїздів правоохоронців, а от корупціонери – ні.
Можливо, окремі автори проекту не зрозуміли всіх його загроз, коли ставили під цими нормами свій підпис. Єдиний спосіб виправити це – передбачити, що норми N6220 про підстави закриття проваджень не поширюватимуться на справи, підслідні НАБУ.
Ці правки, а також безліч інших, будуть розглядатися комітетом наступної середи – 17 травня. І вже 18 травня законопроект може опинитися в сесійній залі. Не виключено, що під час розгляду правок до другого читання із проектом N6220 розпочнеться така ж вакханалія, як і з законом про е-декларування антикорупційних організацій. Правки будуть перепідтверджуватися, заперечуватися і в результаті з зали вийде черговий монстр, керувати яким будуть з Генпрокуратури за чіткими інструкціями з Банкової.