Слід готуватися до гіршого сценарію, коли всі діти вчитимуться дистанційно – Міносвіти
До чого готуватися батькам, за яких умов діти після канікул не повернуться за парти і чи будуть знову онлайн-телеуроки.
В.о. міністра освіти Сергій Шкарлет заявив, що МОН і МОЗ працюють, аби після канікул до класів повернулися учні 1-4 класів, але при цьому під питанням інші класи.
LIGA.Life звернулася за роз’ясненням до Міносвіти, ситуацію спробував прояснити директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Юрій Кононенко.
- Роз’ясніть детальніше, чого чекати школам. Для 1-4 класів будуть якісь додаткові заходи безпеки, щоб вони вчилися очно? Можливо, вони відрізнятимуться від того, що було на початок вересня? Чи менші класи, чи поділ на групи?
- Заходи безпеки загальні, є рекомендації ВООЗ. Чому скасували носіння масок такими дітьми? Бо вважається, що з одного боку діти маленького віку менше заражуються і легше переносять, хоча є й летальні випадки серед них. А з іншого боку – таких дітей важко заставити правила виконувати: носити маску, міняти її і так далі.
- Як з дітьми 5-9 класів? Вони не повернуться до школи, коли буде червона зона? Чи коли й помаранчева?
- Все буде залежати від ситуації, яка складатиметься 30 жовтня. Зараз, за постановою уряду, рішенням комісії встановлюються конкретні обмеження в конкретній червоній зоні. Є набір обмежень, але необов’язково, що всі обмеження будуть застосовані.
Починаючи з другої половини вересня були випадки, коли місто у червоній зоні, але заклади освіти працювали. Тернопіль, наприклад. Хоча інші обмеження були. Це зберігається.
Але якщо щодня буде таке збільшення, як зараз, самі розумієте, треба буде вводити обмеження на роботу закладів освіти. Сергій Миколайович озвучив плани, які є зараз.
Маленьким дітям дуже важко дистанційно, тому за першої можливості 1-4 класи мають вчитися очно.
- Які тоді потенційні сценарії розвитку подій? Так, поточна ситуація змінюється, кількість хворих росте. Але батьки хочуть зрозуміти, що їх чекатиме через тиждень. Чи дитина залишиться вдома і їм треба буде брати відпустку чи пробувати перейти на дистанційну роботу, чи ні.
- Які можемо розглядати потенційні сценарії? Освіта ж не висить в повітрі від всього суспільства. Уряд рекомендує: де є можливість будь-якому підприємству чи організації організувати віддалено роботу, слід організувати.
Якщо батьки можуть працювати дистанційно і бути з дитиною – добре. Бо ситуації теж різні. У когось є дідусі-бабусі, у когось ні.
Сценарії розглядаємо різні. Перед школами ставляться задачі, щоб вони могли дистанційно працювати, щоб вчителі могли – через онлайн-платформу, месенджери, електронну пошту чи телефоном – навчати. 54 школи в нас не мають інтернету ще у віддалених районах, але мають з дітьми працювати.
- Можливо, можна конкретніше пояснити? Умовно, якщо будуть такі показники, буде такий сценарій, якщо не перевищимо таку-то цифру, буде так-то. На якому твердому грунті можуть стояти батьки?
- Вони ні на якому грунті, на жаль, стояти не можуть. У нас (МОН – Ред.) немає повноважень (для того, щоб приймати такі рішення – Ред.), у кожному конкретному випадку будуть вирішувати Державна комісія з техногенної безпеки і регіональна комісія. Якщо вони вводитимуть жорсткі обмеження, тоді, крім дистанційної форми навчання, нічого не може бути.
- На 5-9 класи було анонсоване або змішане, або дистанційне навчання. Можливо, є рекомендації МОН, коли застосовувати змішане, а коли вже дистанційне?
- Такого теж немає. Це на розсуд органів місцевої влади і самих навчальних закладів. У нас було затведжене нове положення про дистанційне навчання і там більш докладно розписані ці технології і як їх можна використовувати.
Загальна рекомендація – нам всім треба адаптуватися до цієї ситуації, готуватися до гіршого сценарію, коли всі діти залишаються вдома і вчаться дистанційно.
Це складна проблема. Влітку ми отримували багато листів. Наприклад: "У нас троє дітей, один комп’ютер, телевізор теж один".
Вчителям побажання одне – індивідуально до всього підходити, у нас є класні керівники, які за своїми обов’язками мають вивчати, яка ситуація в конкретних родинах.
Школа має рекомендації давати, як працювати. Батьки мають адаптуватися. Якщо троє дітей, треба подумати, як організувати дітям навчання, а не просто писати: "У мене робота, я зайнятий". Ми всі в такій ситуації.
- Ок, директор Інституту розвитку освіти Вадим Карандій нам в інтерв’ю казав, що готується друга Всеукраїнська школа онлайн, і мов має бути з листопада. Чекати її по телебаченню?
- Ні. Уряд виділив кошти, зараз буде ухвалений наказ Міністерства, мають бути виконані певні процедури.
МОН через Інститут розвитку освіти повинно закупити 800 таких уроків. Це не будуть телеуроки.
Будуть в комп’ютерній мережі на спеціальній платформи фрагменти уроків, які можуть бути використані дітьми і вчителями.
Можна буде брати або повністю весь урок, або його окремі елементи.
Обережно скажу, що в кращому разі можемо очікувати не раніше початку грудня.